Pages

Clicks Please

Tuesday, December 29, 2009

Kek Coklat Fudge 2

Hari ini aku kerajinan utk menyalin resepi kek coklat fudge yang aku buat dan tlh post picnye dlm post terdahulu. hehe..pada sesiapa yang nk mencuba tu silalah. Kek ni gerenti sedap.

Kek Coklat Fudge Pekat



Bahan2

180 gm mentega
400 gm gula
4 biji telur
320 gm tepung gandum
15 gm soda bikarbonat
100 gm serbuk koko
500 ml susu segar

Bahan2 A (toping)

500 gm coklat masak / dipotong halus
350 ml krim masak
30 gm mentega



Cara Membuatnya

Utk kek fudge:
  1. Pukul mentega, gula hingga kembang. Masukkan telur sebijik demi sebijik.
  2. Selepas itu masukkan tepung gandum, soda bikarbonat, serbuk koko yang telah di ayak bersama.
  3. Tuangkan susu ke dalam adunan & kacau rata. Alihkan adunan ke dalam bekas acuan. Bakar pada suhu 180 darjah celsius selama 50 minit.
Utk sapuan coklat:

  1. Panaskan krim, coklat masak & mentega
  2. Kemudian masukkan krim ke dalam bancuhan coklat tadi & kacau hingga rata.
  3. Biarkan ia keras sedikit agar senang di sapukan di permukaan kek fudge.
  4. Akhir sekali sapukan coklat pada ke seluruh kek.

10 ♥ cHenta:

Kaizo Teddy said...

Bulat2 macam tayar plak..hahah..:))

profnotetree said...

wah boleh r wat sendiri pasni... hehehe

touyakaruma said...

nampak macam sedap .. tolong wat untuk touya leh ? Wink !

fiza said...

Sedapnya...

Aidi-Safuan said...

uish..lawanya bentuk kek tuh

JAI said...

Nie kalau kat sarawak kitaorang gelar kek negro

zella said...

aah...mcm tayar...
=p

Kaizo Teddy said...

profnotetree : try la buat..;)

touyakaruma : hiks..nk wat leh je..^_^

fiza: mmg sdp bg sape yg suke kek coklat

Aidi-Safuan : tgklah sape yg buatnye..hehe

JAI : hehe..kek negro?..sbb hitam ek. :p

zella : mmg cam tyr sbb guna bekas bakar bulat. :p

Irtiyah said...

Salam
elok cantik kek ni naik. Wah.. terer..ar. Kalau kak imah buat belum tentu naik cantik camni. hehe

Kaizo Teddy said...

Kak Imah: Salam. hehe..letak bikarbonat byk kot..naik gebu je..hiks..